Facebook’s Zuckerberg maakt zijn handen vies aan olie

Mark Zuckerberg, oprichter en CEO van Facebook, is negatief in het nieuws rond het thema duurzaamheid. Via zijn nieuwe lobby-organisatie FWD.US heeft hij zijn dollars namelijk in een reclame-campagne gestopt voor de Keystone Pipeline, de zeer omstreden oliepijpleiding van Canada naar Texas.

Dit is uiteraard tegen het zere been van vele personen en groepen die zich inzetten voor duurzame technologie en voor behoud van de wildernis in Alaska. Maar toen een groep een advertentie plaatste hierover op Facebook, werd de advertentie geweigerd. Met als officiële reden dat het gezicht van de Facebook baas in de advertentie zichtbaar was, en dat mag niet.

Als een response hierop heeft inmiddels een aantal organisaties besloten Facebook te boycotten. Ze zullen voor een periode van twee weken geen advertenties meer aanbieden op het platform.

Ook zijn er petities verschenen op het web, zoals "Unlike Facebook's Founder" op MoveOn.org

Mark Zuckerberg: Stop funding ads that support the Keystone XL tar sands pipeline and drilling in the Arctic National Wildlife Refuge. The KXL pipeline and arctic drilling will be horrible for the environment and will only deepen our dependence on the fossil fuels that are causing global warming. Please get on the right side of history and support clean energy!